Education Academy | Leren rekenen tot 20 ... niet zo eenvoudig!

Leren rekenen tot 20 ... niet zo eenvoudig!

Hilde Heuninck

Leerdoelen

  • De deelnemer leert de relatie tussen rekenmoeilijkheden en onderliggende vaardigheden herkennen.
  • De deelnemer leert je therapeutische vaardigheden toepassen binnen het domein van het aanvankelijk rekenen.
  • De deelnemer leert specifieke interventietechnieken.
  • De deelnemer gaat naar huis met heel concrete handvaten en spelideeën om op een kindvriendelijke wijze aan de slag te gaan.

Omschrijving

Het lijkt allemaal zo eenvoudig ... tellen tot 20, wat splitsingen onthouden, heel eenvoudige sommetjes maken, dat kan toch het kleinste kind? Niet dus. Het aanvankelijk rekenen tot 20 bouwt verder op vaardigheden die kleuters bijna en passant en liefst onbewust verwerven. De talige ontwikkeling, de grof motorische vaardigheden, de fijne motoriek, visuele en fonologische vaardigheden ... ze spelen allemaal een belangrijke rol. Hoe vroeger we moeilijkheden kunnen herkennen en ondervangen, hoe meer plezier kinderen aan hun leertraject kunnen beleven.

Tijdens deze opleidingsdag proberen we inzicht te krijgen in de problemen die kinderen ondervinden bij rekenen tot 20. In het eerste deel bekijken we de onderliggende vaardigheden van het rekenen met veel aandacht voor de impact van de psychomotore ontwikkeling op het uiteindelijke rekenniveau. In een tweede deel gaan we met het eigenlijke rekenen aan de slag. We bespreken gedetailleerd de translatie tussen formule, handeling en verwoording en oefenen remediëringstechnieken. Dit doen we zowel voor de ontwikkeling van het hoeveelheidsbesef, het tellen, het splitsen als voor de aanvankelijke sommen tot 20. Bij ieder niveau bespreken we ook speels oefenmateriaal.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er linken zijn tussen psychomotorische ontwikkeling en schoolse vaardigheden. We gaan gedurende deze dag in op hoe de ontwikkeling van psychomotoriek een invloed heeft op rekenen.

Het herkennen van rekenproblemen, de oorzaken en hoe je als therapeut een meerwaarde kan zijn in de aanpak van deze problemen komt uitgebreid aan bod.

Het accent van de dag ligt op de psychomotorische aanpak van rekenproblemen.

Doelgroep

  • Leerkrachten
  • Therapeuten
  • Kinesitherapeuten (pediatrisch)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Kinderoefentherapeuten
  • Logopedisten
  • Ergotherapeuten

Modules

Module 1 - 4 februari 2022: Leren rekenen tot 20 … niet zo eenvoudig!


u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE

Sprekers

  • Hilde begeleidde in de voorbije jaren een kleine 1000 kinderen met leermoeilijkheden. Ze hebben haar ontzettend veel geleerd.

    Zo leerde ze bijvoorbeeld dat niet één kind uit vrije wil leermoeilijkheden ontwikkelt en zag ze geen enkel kind dat fouten maakte om haar te irriteren. Ze merkte dat de man...

Leren rekenen tot 20 ... niet zo eenvoudig!
Hilde Heuninck
€ 285.00Incl BTW€ 235.54Excl BTW

Inbegrepen

  • Certificaat
  • Hand-outs

Lesmomenten


  • u tot u
    De Casteleer | Kasterlee BE

Accreditatie

  • Pro-Q-Kine (14 punten)

Subsidies

  • KMO Portefeuille (bespaar €85.5)

Maaltijden

  • Lunch