Education Academy | Rekenen tot 100: Hoe helpen we rekenzwakke kinderen?

Rekenen tot 100: Hoe helpen we rekenzwakke kinderen?

Hilde Heuninck

Leerdoelen

  • De deelnemer krijgt inzicht in het ontstaan en de samenhang van rekenmoeilijkheden.
  • De deelnemer leert de relatie tussen rekenmoeilijkheden en onderliggende motorische vaardigheden herkennen.
  • De deelnemer krijgt tools om concreet met rekenproblemen en onderliggende moeilijkheden aan de slag te gaan.
  • De deelnemer leert therapeutische vaardigheden toepassen binnen het domein van het aanvankelijk rekenen.
  • De deelnemer leert specifieke interventietechnieken, startend vanuit de motorisch ontwikkeling van het kind.
  • De deelnemer gaat naar huis met heel concrete handvaten en spelideeën om op een kindvriendelijke wijze aan de slag te gaan.

Omschrijving

Tijdens deze studiedag bekijken we het rekenen tot 100.

Kinderen met rekenproblemen worden frequent aangemeld in de praktijk. Getallen worden alsmaar complexer, er zijn 4 hoofdbewerkingen en er worden al meervoudige taken verwacht om wiskundige moeilijkheden op te lossen.

De motorische ontwikkeling heeft hierbij een belangrijke invloed. We gaan tijdens deze studiedag na welke impact motoriek heeft op rekenproblemen. We bekijken voor ieder topic wat kan mislopen en hoe je als therapeut mee kan remediëren.

Waarom spiegelen kinderen getallen? Hoe kunnen we kinderen meer inzicht laten krijgen in de verschillende bewerkingen? Welke motorische vaardigheden zijn hiervoor nodig? Hoe kunnen we rekenzwakke kinderen tot metacognitie krijgen?

De opleiding start om 9u. Lunchpauze is voorzien van 12u30 tot 13u30. We ronden de dag af om 16u00.

Doelgroep

  • Therapeuten
  • Kinesitherapeuten (pediatrisch)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Kinderoefentherapeuten
  • Ergotherapeuten

Modules

Module 1 - Vrijdag 20 mei 2022: Rekenen tot 100


u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE

Sprekers

  • Hilde begeleidde in de voorbije jaren een kleine 1000 kinderen met leermoeilijkheden. Ze hebben haar ontzettend veel geleerd.

    Zo leerde ze bijvoorbeeld dat niet één kind uit vrije wil leermoeilijkheden ontwikkelt en zag ze geen enkel kind dat fouten maakte om haar te irriteren. Ze merkte dat de man...

Rekenen tot 100: Hoe helpen we rekenzwakke kinderen?
Hilde Heuninck
€ 285.00Incl BTW€ 235.54Excl BTW

Inbegrepen

  • Certificaat
  • Hand-outs

Lesmomenten


  • u tot u
    De Casteleer | Kasterlee BE

Accreditatie

  • Pro-Q-Kine (14 punten)

Subsidies

  • KMO Portefeuille (bespaar €85.5)

Maaltijden

  • Lunch