Education Academy | Rekenen tot 100: hoe helpen we rekenzwakke kinderen?

Rekenen tot 100: hoe helpen we rekenzwakke kinderen?

Hilde Heuninck

Omschrijving

Tijdens deze studiedag bekijken we het rekenen tot 100.

Kinderen met rekenproblemen worden frequent aangemeld in de praktijk. Getallen worden alsmaar complexer. Er zijn 4 hoofdbewerkingen en er worden al meervoudige taken verwacht om wiskundige moeilijkheden op te lossen.

De motorische ontwikkeling heeft hierbij een belangrijke invloed. We gaan tijdens deze studiedag na welke impact motoriek heeft op rekenproblemen. We bekijken voor ieder topic wat kan mislopen en hoe je als therapeut mee kan remediëren.

Waarom spiegelen kinderen getallen? Hoe kunnen we kinderen meer inzicht laten krijgen in de verschillende bewerkingen? Welke motorische vaardigheden zijn hiervoor nodig? Hoe kunnen we rekenzwakke kinderen tot metacognitie krijgen?

De rekenwereld tot 100 betekent een belangrijke uitbreiding van de rekenvaardigheid. Kinderen komen nu voor het eerst in aanraking met de tiendeligheid van ons getalsysteem, de specifieke notatievolgorde van de cijfers in het getal, de eerste rekenprocedures, het vermenigvuldigen en delen. Daarnaast breidt de rekentaal fluks uit en alles gaat een heel stuk sneller. Wanneer we kinderen met rekenmoeilijkheden onderzoeken, vinden we bijna altijd hiaten op dit niveau terug. Deze studiedag vertrekt vanuit de observatie van het kind. Welke fouten maakt het? Welke strategieën volgt het? Waar loopt het mis? Maar ook, waar gaat het goed? Vanuit deze analyses proberen we te begrijpen wat de basisstrategie van dit kind is en hoe we gericht met hem of haar kunnen werken. Zodra het kind nieuw inzicht verworven heeft, moet het aan de slag met oefeningen. Dit gebeurt op een speelse manier, zodat de motivatie voor het oefenen vanuit het kind zelf komt.

De studiedag is gericht op het remediëren, niet op het ontwikkelen van een rekenmethode.

Dagindeling

  • getal opbouw ( inzicht in E en T, omgaan met omkeringen van getallen, ordenen, getallijnen)

  • Optellen en aftrekken

  • Vermenigvuldigen en delen

  • Delen met rest

  • Rekentaal meer dan/ minder dan

Iedere topic start met observeren en/of achtergrondinformatie. Daarna worden de veel voorkomende fouten (interactief) besproken en wordt het remediëren ingeoefend. Dit laatste kan zowel aan de hand van video’s, demonstraties en/of werken in kleine groepjes.

De opleiding start om 9u. Lunchpauze is voorzien van 12u30 tot 13u30. We ronden de dag af om 16u00.

Leerdoelen

  • Jij krijgt inzicht in het ontstaan en de samenhang van rekenmoeilijkheden.
  • Jij leert de relatie tussen rekenmoeilijkheden en onderliggende motorische vaardigheden herkennen.
  • Jij krijgt tools om concreet met rekenproblemen en onderliggende moeilijkheden aan de slag te gaan.
  • Jij leert therapeutische vaardigheden toepassen binnen het domein van het aanvankelijk rekenen.
  • Jij leert specifieke interventietechnieken, startend vanuit de motorisch ontwikkeling van het kind.
  • Jij gaat naar huis met heel concrete handvaten en spelideeën om op een kindvriendelijke wijze aan de slag te gaan.

Doelgroep

  • Therapeuten
  • Kinesitherapeuten (pediatrisch)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Kinderoefentherapeuten
  • Logopedisten
  • Ergotherapeuten

Modules

Module 1 - 23 mei 2025: Rekenen tot 100


u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE

Sprekers

  • Hilde begeleidde in de voorbije jaren een kleine 1000 kinderen met leermoeilijkheden. Ze hebben haar ontzettend veel geleerd.

    Zo leerde ze bijvoorbeeld dat niet één kind uit vrije wil leermoeilijkheden ontwikkelt en zag ze geen enkel kind dat fouten maakte om haar te irriteren. Ze merkte dat de man...

Rekenen tot 100: hoe helpen we rekenzwakke kinderen?
Hilde Heuninck
€ 340.00Incl BTW€ 280.99Excl BTW

Inbegrepen

  • Syllabus
  • Certificaat

Lesmomenten


  • u tot u
    De Casteleer | Kasterlee BE

Accreditatie

  • Accreditatie PQK aangevraagd (14 punten)

Subsidies

  • KMO Portefeuille (bespaar € 84.30)

Maaltijden

  • Lunch