Education Academy | Inleiding in de sensorische informatieverwerking

Inleiding in de sensorische informatieverwerking

Inge Adriaenssens

Leerdoelen

  • In deze introductie maakt u kennis met de basistheorie van S.I.
  • Je doet kennis op over het Model van Winnie Dunn en van Lucy J. Miller.
  • Je verwerft inzicht in Modulatie, sensomotoriek en sensorische discriminatie.
  • Je verwerft kennis over onderzoek en evaluatie ivm sensorische informatieverwerking.
  • Je krijgt een inleiding in behandeling en casussen uit de praktijk worden besproken.
  • Je krijgt meer informatie over mogelijke hulpmiddelen.

Omschrijving

Sensorische Informatieverwerking/integratie (S.I.) is een theorie en geeft een theoretisch kader als uitgangspunt voor klinisch redeneren in de ergotherapie. Het is ook toepasbaar voor andere paramedici. Via onze verschillende zintuiglijke systemen kunnen we allerlei dingen waarnemen. Informatie wordt opgenomen, afgeremd of doorgestuurd en naar ons brein geleid. De informatie die in ons brein aankomt, wordt verwerkt en er volgt een reactie. Normaal verloopt dit hele proces supersnel zodat we er niets van merken. Als we onze reactie kunnen aanpassen in nieuwe situaties, overwinnen we de uitdaging en leren iets nieuws. Het helpt ook onze hersenen om zich verder te ontwikkelen en organiseren. Een kind dat leert om zijn spel te organiseren zal later zijn schoolwerk gemakkelijker kunnen maken en wordt een meer en meer geordend persoon.

Maar wat als het niet zo vlot loopt? Dan lopen er snel een hele hoop dingen mis… Als we problemen hebben om onze reacties aan te passen kunnen we ook moeilijker nieuwe dingen leren en uitdagingen aangaan. Er kunnen uiteenlopende en vaak verwarrende problemen ontstaan. We moeten dan meer energie steken in acties om ons veilig te voelen en te overleven.

Door observaties en genormeerde vragenlijsten en/of tests kunnen we nagaan in welke zintuiglijke systemen een kind problemen heeft met de sensorische informatieverwerking/ integratie ook wel eens prikkelverwerking genoemd. Zo kunnen we met de oorzaak aan de slag en vermijden we ook het aanleren van splintervaardigheden.

Onderzoek laat zien dat S.I.-problemen voorkomen zowel bij kinderen, jongeren en volwassen met of zonder stoornissen of beperkingen. In de DSM 5 worden deze problemen expliciet genoemd bij personen met een Autisme Spectrum Stoornis.

Doelgroep

  • Therapeuten
  • Kinesitherapeuten (pediatrisch)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Kinderoefentherapeuten

Modules

Module 1


u tot u
De Casteleer

Sprekers

  • Als ergotherapeute studeerde Inge in 1987 af als ergotherapeute aan de Arteveldehogeschool te Gent. In 2007 haalde ze haar diploma ‘sensorische integratietherapeute’ bij Insight in D-Bonn. Dit was voor haar de eerste écht inspirerende opleiding die ze volgde. Het is zowel bij kinderen als volwassene...

Inleiding in de sensorische informatieverwerking
Inge Adriaenssens
€ 270.00Incl BTW€ 223.14Excl BTW

Lesmomenten


  • u tot u
    De Casteleer

Maaltijden

  • Lunch