'Ik zie het anders', Omgaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen
Marc Litière
Leerdoelen
- Wat zijn richtingsmoeilijkheden en welke signalen zijn er?
- Hoe komt het dat kinderen spiegelen?
- Wat is nog normaal en wat is een probleem?
- Welke aanverwante problemen zijn er?
- Wat is het verschil tussen richtingsmoeilijkheden en –problemen?
- Hoe redeneren deze kinderen?
- Welke feedback geven we en kan dit anders?
- Welke oefeningen en hulpmiddelen kunnen we aanbieden?
- Wat is de link met faalangst, schrijven, lezen?
Omschrijving
Richtingsmoeilijkheden zorgen bij kinderen voor grote moeilijkheden met lezen, schrijven, rekenen en ook met plannen en structureren. Bij leerkrachten en ouders zorgt dit soms voor verwarring en onbegrip. Dit alles kan leiden tot leerproblemen, faalangst, zwakke concentratie, vermoeidheid, weigeren, schoolmoeheid,... Deze cursus geeft meer inzicht in hoe om te gaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen. Het begrijpen en interpreteren van diagnostiek, leren observeren, inzicht krijgen in imitatie van kinderen, verbanden leggen tussen gegevens, praktijk, speelgoed en gezelschapsspelletjes worden op een theoretische en praktische manier verder uitgediept.
Doelgroep
- Leerkrachten
- Therapeuten
- Kinesitherapeuten (pediatrisch)
- Kinderfysiotherapeuten
- Kinderoefentherapeuten
Modules
u tot u
De Casteleer
Sprekers
Marc Litière is licentiaat Lichamelijke Opleiding en licentiaat in de kinesitherapie en als psychomotorisch systeemtherapeut leidt hij een drukke groepspraktijk waar er gewerkt wordt met kinderen en hun systeem (ouders, school, grootouders). Hij is gespecialiseerd in psychomotorische diagnostiek en...


Inbegrepen
- Hand-outs
Lesmomenten
u tot u
De Casteleer
Maaltijden
- Lunch