Education Academy | 'Ik kan dat (nog) niet', Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid bij kinderen

'Ik kan dat (nog) niet', Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid bij kinderen

Marc Litière

Leerdoelen

  • De cursist krijgt inzicht in het ontstaan van faalangst. We gaan dieper in op de oorzaken.
  • De cursist krijgt inzicht in de verschillende soorten faalangst.
  • De cursist legt de link tussen psychomotoriek en aanpak van faalangst.
  • De cursist leert wat de taak is van de verschillende participanten (ouders, grootouders, leerkracht, therapeut).
  • De cursist krijgt inzicht in schoolrijpheid van kinderen. Wat moet een kind kunnen en wat als het fout loopt?
  • De cursist past de geleerde inzichten toe in casuïstiek. Concrete voorbeelden komen aan bod.

Omschrijving

Tijdens deze studiedag gaan we dieper in op wat faalangst is en hoe we als therapeut kinderen kunnen begeleiden met faalangst. Daarnaast verdiepen we ons in 'schoolrijpheid'. We geven antwoorden op volgende vragen:

Wat is het verschil tussen laatste kleuterklas en eerste leerjaar?

Wat is schoolrijpheid? En hoe meten we dan of een kleuter 'schoolrijp' is? Welke testen zijn er beschikbaar en voldoen aan de normen? We gaan dieper in op hoe we de overgang van de kleuterschool naar de lagere school vlotter kunnen laten verlopen.

Hierbij speelt faalangst vaak een grote rol. Waarom zeggen kinderen ‘Ik kan dat niet!’? Welke is de boodschap die ze hiermee willen overbrengen? We bekijken hoe faalangst ontstaat en welke soorten er bestaan. Hoe vermijden we dat kinderen zeggen ‘ik kan het niet’? Hoe brengen we kinderen ertoe om een opdracht toch uit te voeren?

Vanuit psychomotorisch oogpunt bekijken we hoe we als therapeut deze kinderen kunnen begeleiden en helpen. Hoe reageer je als therapeut en welke tips kan je aan ouders meegeven? Wat zijn de Do en don’ts om kinderen met angsten zo goed mogelijk te helpen?

Kinderen die zeggen “Ik kan dat (nog) niet!” geven een duidelijke boodschap. Faalangst en een gebrek aan zelfvertrouwen komen veel voor bij onze kinderen. De overgang van de kleuterklas naar de basisschool is een belangrijk kantelmoment en nog steeds een grote stap. Veel kinderen zijn op 6 jaar nog niet schoolrijp en proberen te ‘ontwijken’. TIjdens deze studiedag wordt je ondergedompeld in deze thema's. Een aanrader voor al wie de sprong van kleuter naar lagere school voor kinderen wat kleiner wil maken en constructief aan de slag wil gaan met deze doelgroep!

Doelgroep

  • Leerkrachten
  • Therapeuten
  • Kinesitherapeuten (pediatrisch)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Kinderoefentherapeuten
  • Ergotherapeuten

Modules

Module 1 - Schoolrijpheid: 28 februari 2023


u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE

Sprekers

  • Marc Litière is licentiaat Lichamelijke Opleiding en licentiaat in de kinesitherapie en als psychomotorisch systeemtherapeut leidt hij een drukke groepspraktijk waar er gewerkt wordt met kinderen en hun systeem (ouders, school, grootouders). Hij is gespecialiseerd in psychomotorische diagnostiek en...

'Ik kan dat (nog) niet', Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid bij kinderen
Marc Litière
€ 295.00Incl BTW€ 243.80Excl BTW

Inbegrepen

  • Certificaat
  • Hand-outs

Lesmomenten


  • u tot u
    De Casteleer | Kasterlee BE

Accreditatie

  • Accreditatie PQK aangevraagd

Subsidies

  • KMO Portefeuille (bespaar € 73.14)

Maaltijden

  • Lunch