Diagnose en behandeling van hypermobiliteitgerelateerde klachten bij kinderen
Mark Scheper
Leerdoelen
- De (kinder)fysiotherapeut heeft kennis en inzicht over generaliseerde hypermobiliteit en kan de verschillende phenotypen herkennen over de levensloop (het jonge kind, jongere, jong volwassen, volwassen en ouder).
- De (kinder)fysiotherapeut is in staat om onderscheid te maken tussen normale gegeneraliseerde hypermobiliteit en pathologische varianten en deze te kunnen herkennen binnen screeningsprocessen.
- De (kinder)fysiotherapeut is in staat om multi-disciplinaire indicaties te herkennen en deze te verwijzen en eveneens een waardevolle bijdrage te leveren aan het diagnostisch proces vanuit de periferie.
- De( kinder)fysiotherapeut is in staat om patiënt profielen en behandelbare grootheden te identificeren die de basis zullen vormen van de behandeling.
Omschrijving
Deze vorming bestaat uit 2 modules.
Dag 1: Diagnostiek van hypermobiliteit gerelateerde aandoeningen (20 april 2021)
Deze dag zal geleid worden door de theorie en geïllustreerd worden door een 3 tal patiënten die ook later daadwerkelijk in het praktijkdeel aanwezig zullen zijn. Dus de hele dag bereiden de cursisten zich voor op het daadwerkelijk doen van een onderzoek en daar ook de behandelbare grootheden te identificeren. Dit zal dan ook de basis worden voor de behandeling.
09.00-10.00: Bespreking voorkennis hypermobiliteit gerelateerde aandoeningen vanuit de digitale quiz
10.00-10.30: Introductie casuïstiek
10.30-11.00: Koffiepauze
11.00-13.00: achtergronden en systematiek diagnostiek bij hypermobiliteit gerelateerde aandoeningen
13.00-14.00: Lunchpauze
14.00-16.00: Praktijk diagnostiek, screening en lichamelijk onderzoek (met patiënten)
16.00-17.00: Nabespreking
Dag 2: gerichte behandeling bij kinderen met hypermobiliteit gerelateerd klachten (26 april 2021)
Deze dag gaat verder op dag 1 en de cursisten werken een behandelplan uit op het diagnostisch profiel van dag 1. Deze gaan zij dan ook daadwerkelijk toepassen bij dezelfde patiënten.
08.30-09.30: Bespreking behandelplannen vanuit een “elevator pitch” opgenomen door de cursisten over hun behandelplan
09.30-10.30: Overzicht literatuur behandeling en evidence statement eds society
10.30-11.00: Koffiepauze
11.00-12.00: behandeling het hypermobiele jonge kind
12.00-13.00: De behandeling van de hypermobiele jongere/jong volwassenen
13.00-14.00: De ouder en de omgeving in het kader van behandeling
13.00-14.00: Lunchpauze
14.00-16.00: Praktijkgerichte interventie
16.00-17.00: Nabespreking
Doelgroep
- Kinesitherapeuten
- Kinesitherapeuten (pediatrisch)
- Kinderfysiotherapeuten
- Oefentherapeuten
- Kinderoefentherapeuten
Modules
u tot u
De Casteleer
u tot u
De Casteleer
Sprekers
Mark Scheper is een fysiotherapeut en klinisch bewegingsspecialist, Hij is werkzaam als associate professor aan de Hogeschool van Rotterdam en de Macquarie University in Sydney. Mark studeerde Fysiotherapie aan de Hogeschool van Rotterdam en was jarenlang werkzaam binnen de klinische fysiotherapie (...


Lesmomenten
u tot u
De Casteleer
u tot u
De Casteleer
Accreditatie
- Pro-Q-Kine (24 punten)
Maaltijden
- Lunch